Je li premijerka Novog Zelanda u borbi protiv mrnje otila u drugu krajnost?
*
Je li premijerka Novog Zelanda u borbi protiv mrnje otila u drugu krajnost?
MLADA novozelandska premijerka Jacinda Ardern od početka svog mandata slovila je za jednu od predvodnica novog progresivnog vala u svjetskoj politici. Tu je reputaciju potvrdila svojom reakcijom na teroristički napad u Christchurchu, u kojem je deklarirani faist iz Australije ubio 50 muslimanskih vjernika.
Na barbarski pokolj ljudi koji su na Novi Zeland doli u potrazi za boljim ivotom, u trenutku dok su se molili u damijama, Ardern je odgovorila suosjećajno, ali odlučno. Poručila je bjelačkom teroristu, koji je u svom manifestu dao do znanja da je njegov teror imao za svrhu produbiti jaz i potaknuti sukobe između manjinskih muslimana i većinskih krćana i nevjernika, da je izabrao Novi Zeland zbog njegove "raznolikosti u kojoj dijeli zajedničke vrijednosti", no da ga Novozelanđani "potpuno odbacuju i osuđuju". U naknadnom govoru dala je do znanja da neće izgovoriti ni njegovo ime jer mu ne eli dati zloglasnu slavu za kojom je teio.
Najavila je i hitnu zabranu jurinog i drugog poluautomatskog oruja vojnog tipa. Otila je u damiju u kojoj je izvren pokolj i tamo izrazila sućut i podrku pripadnicima pogođene muslimanske zajednice. Obećala je i da će pokriti pogrebne trokove obiteljima 50 ubijenih. Mnogi mediji i komentatori na drutvenim mreama pohvalili su je kao dravnicu koja "redefinira vodstvo u doba terora", odlučno ustajući protiv sve rairenijeg protumuslimanske netrpeljivosti i mrnje na Zapadu.
Jacinda Ardern s hidabom na glavi citirala proroka Muhameda
No proli petak je, na odavanju počasti rtvama u Christchurchu na kojem su sudjelovali deseci hiljada Novozelanđana, otila jo dalje - prema nekima, predaleko.
"Prorok Muhamed, salalahu alajhi vasalam (mir bio nad njim), rekao je: 'Vjernici u svojoj uzajamnoj ljubaznosti, suosjećanju i milosrđu su kao jedno tijelo.' Kad bilo koji dio tijela pati, cijelo tijelo osjeća bol. Novi Zeland aluje s vama. Mi smo jedno", poručila je Ardern, citirajući hadise (zapise o riječima, djelima i preutnom odobravanju proroka Muhameda, to je uz Kuran glavni izvor islamske teologije). Pritom je, kao i pri posjetu damiji u Aucklandu idući dan, nosila muslimansku maramu, poznatu kao hidab. Isto su na taj dan učinile i mnoge druge Novozelanđanke, čime su htjele simbolični izraziti solidarnost s muslimanskom zajednicom.
Moda će to zvučati neumjesno, ali valja priznati kako je prilično neobično da novozelandska premijerka, koja nije muslimanka po vjeri, nosi muslimansku opravu i oslovljava proroka Muhameda tradicionalnom muslimanskom frazom. Neobičan je i njen izbor citata kojim je htjela ilustrirati zajednitvo i solidarnost između nemuslimanske većine i muslimanske manjine na Novom Zelandu, budući da se ovaj hadis očito odnosni na partikularno suosjećanje i milosrđe među muslimanskim vjernicima - ne na univerzalnu međuljudsku empatiju. Ardern je moda htjela reinterpretirati ovaj naputak proroka Muhameda muslimanima, no opet, to zaista nije zadatak koji se očekuje niti je primjeren lideru jedne sekularne drave. Posao političara nije redefinirati, ali ni pogreno predstavljati religiju, pa makar i iz plemenitih pobuda.
Hidab, odnosno prekrivanje čitavog tijela, osim ruku i lica, uključujući kosu, vjerska je obveza za ene tokom molitve i u blizini mukaraca (iznimka su članovi ue obitelji) u sve četiri glavne islamske kole teologije. Teologija je u islamu inače usko povezana, ako ne i istovjetna pravnom nauku, budući da je erijat - islamski vjerski zakon koji obuhvaća sve, od odijevanja, hrane i pića, preko seksualnih odnosa i braka, pa do odnosa prema nemuslimanima (i onima koji su napustili islam) - fundamentalni dio islama kao religije.
Tumačenje erijata i propisanih kazni za različite prijestupe razlikuju se u različitim većinski muslimanskim zemljama i zajednicama diljem svijeta. No činjenica je da se ono to je u zapadnim i sekularnim drutvima potpuno legalno, u dobrom dijelu tih zemalja kanjava zatvorom, primitivnim fizičkim kaznama, pa čak i smrću: od izvanbračnog i istospolnog seksa, konzumiranja alkohola, do bogohuljenja ili naputanja islama.
U islamu, unatoč različitim tumačenjima i propisima, religija u načelu nije primarno stvar pojedinca i njegovog osobnog odnosa s bogom, već zajednice koja uređuje odnose unutar sebe prema onome za to vjeruje da je boji naum. Činjenica je, na kraju krajeva, i da je noenje hidaba, a u nekim slučajevima i nikaba koji pokriva cijelo lice, ne samo vjerska, nego i zakonska obaveza u Iranu i Saudijskoj Arabiji. U brojnim drugim većinski muslimanskim zemljama poput Iraka, Egipta, Jemena, Sudana i Afganistana i Pakistana, ali i u manjinskim muslimanskim zajednicama na Zapadu, hidab nije obavezan zakonom, ali su mnoge ene svejedno prisiljene nositi ga pod drutvenim i obiteljskim pritiskom
U Iranu se ene bore za pravo da ne nose hidab
Nazadnost i brutalnost prisile noenja hidaba nigdje nije tako eklatantna kao u Iranu, gdje ene koje se bore za rodnu ravnopravnost i slobodu od islamističkih propisa već godinu dana hrabro prkose reimu i skidaju svoj hidab na ulicama Teherana i drugih gradova pod sloganima "Hodanje bez vela", "Moja nevidljiva sloboda" i "Bijele srijede". Pritom riskiraju hapenje, zatvaranje i maltretiranje od strane "moralne policije", kao to se lani dogodilo 32-godinjoj Vidi Movahed. Iranke su i Međunarodni dan ena ove godine iskoristile za prosvjed protiv prisilnog hidaba.
Kako tvrdi istaknuta iranska odvjetnica za ljudska prava Nasrin Sotudeh, za "zločin" izlaska u javnost bez hidaba zakonski je predviđena kazna od globe do dva mjeseca zatvora, ali iranska moralna policija često ide mnogo dalje od toga u kanjavanju "nemoralnih" ena koje se u zatvoru maltretiraju, tuku i muče. Tragična je ironija da je i sama Sotudeh nedavno osuđena, prema tvrdnji njenog supruga, na 38 godina zatvora i 148 udaraca bičem - zbog optubi za pijunau, irenje propagande i vrijeđanje iranskog vrhovnog vođe. Ova kazna, primjerenija srednjem vijeku nego modernom dobu, jo je jedna sramotna manifestacija brutalnog guenja ljudskih prava od strane islamističkog iranskog reima.
Stoga ne bi trebalo biti iznenađenje to su brojni progresivni i sekularno nastrojeni muslimani, kao i oni koji su napustili islam, ovih dana kritizirali poruku koju je Ardern poslala svojim prilično snishodljivim stavom prema islamu.
"Posluajte kako Iranka Alinedad Masih objanjava kako su bijele feministkinje i novozelandska premijerka Jacinda Ardern izdale muslimanke i otkrile svoj latentni rasizam u kojem trae jednakost za sebe, a pokoravanje za obojene ene", napisao je tako kolumnist Toronto Suna, Tarek Fateh, na Twitteru, objavljujući snimku govora Masih Alinedad, iranske aktivistkinje koja ivi u SAD-u, ali na drutvenim mreama redovito izvjetava i promiče prosvjedni pokret za enska prava u svojoj domovini.
Listen as Iran's @AlinejadMasih explains how western white feminists and NewZealand's PM @jacindaardern betrayed Muslim women and revealed their latent racism whereby they demand equality for themselves, but subjugation for Women of colour. #FreeFromHijab pic.twitter.com/AbNofOcf9I
Iranska aktivistkinja prozvala licemjerne zapadne političarke koje oblače hidab pri posjetu Iranu
"Kad se radi o obveznom hidabu u Iranu, u Saudijskoj Arabiji, cijeli svijet uti. Iranske ene u svojoj borbi protiv prisilnog hidaba, one su same, one su preputene sebi. A kad vi kaete da to nije istina, dat ću vam primjer: tri enske političarke iz Nizozemske posjetile su Iran na isti dan kad je jedna od ena iz pokreta Bijelih srijeda objesila svoju maramu na tap i mahala njime; isti dan kad je uhapena, tri političarke iz Irana pokorile su se zakonu o prisilnom hidabu bez prigovora. A političarke iz vedske postale su nairoko poznate kad su objavile fotografiju kojom su se narugale predsjedniku (SAD-a Donaldu) Trumpu i njegovom kabinetu. Na toj su fotografiji svi članovi vlade bili ene, čime su se narugale Trumpovom kabinetu kojim dominiraju mukarci. Ja sam rekla, volim ovu sliku, to je dobar način za kritiziranje Trumpovog kabineta. No to se dogodilo? Iste feministkinje, iste ministrice, otile su u Iran i tamo su se pokorile zakonu o obaveznom hidabu ispred (iranskog) predsjednika. Rekla sam sebi, vau, kad se radi o Americi, one pokuavaju reći da su mukarci i ene jednaki. Ali kad se radi o Islamskoj Republici (Iran), one alju drugu poruku: mukarci su jednakiji od ena", poentirala je Alinedad u ovog govoru. Tako da političarke koje posjećuju Iran, turistkinje, sportaice, glumice, sve one, kad posjete moju predivnu zemlju, one kau da nose (hidab) iz potovanja prema kulturi Irana. elim biti jasna: nazivati diskriminatorni zakon kulturom, to je uvreda naciji", poentirala je Alinedad u ovom govoru, zorno prokazujući licemjerje dijela zapadnih feminista i progresivaca.
It will be difficult for Western women who wore hijab on Hijab Day, at the Womenâs March, or in NZ to watch this and not feel shame
Listen as @AlinejadMasih explains how youâve betrayed women
Isti video podijelila je i biva muslimanka, autorica i aktivistkinja iz Kanade, Yasmine Mohammed, uz prikladan komentar: "Zapadnim enama koje su nosile hidab na Dan hidaba (dan na koji brojne nemuslimanske feministkinje diljem svijeta simbolično oblače hidab, 1. veljače) na Maru ena (prosvjedu ena protiv Trumpa) ili u Novom Zelandu ovo će biti teko gledati i ne osjećati sram. Posluajte kako Masih Alinedad objanjava kako ste izdale ene. Sve zasluujemo slobodu... Ne samo vi. Prestanite podravati nau potčinjenost."
Exactly.
They fetishize it because itâs harmless TO THEM.
They could care less what it means to other women in other countries. They donât matter.
U drugom tvitu na istu temu, Mohammed je optuila zapadne feministkinje da "fetiiziraju" hidab "jer je bezopasan za njih". "Nije ih briga to on znači za ene u drugim zemljama. One nisu bitne. One su lane feministkinje koje su egocentrične i ne mogu vidjeti dalje od vlastitog nosa", dodala je.
This is getting ridiculous. Ex-Muslims are the *most* vulnerable minority within our minority communities. Those who cancelled this talk due to NZ attacks: you have been trolled by a terrorist. Next time ISIS attacks, Will you cancel talks critical of foreign policy too? đ¤Śđ˝ââď¸đ¤Śđ˝ââď¸đ¤Śđ˝ââď¸ https://t.co/p0DQalVIEZ
Biva muslimanka blokirana na Twitteru zbog kritike islama, bivem muslimanu otkazano predavanje
Znakovito je i da su novozelandske vlasti proli tjedan zabranile manifest terorista iz Christchurcha u kojem tvrdi da je počinio pokolj kao odmazdu za "invaziju" migranata na Zapad i "bjelački genocid". Svaki građanin Novog Zealanda koji bude uhvaćen u posjedu ovog dokumenta na 74 stranice na svom računalu sada moe biti kanjen s do 10 godina zatvora, a svatko tko ga dijeli s do 14 godina, to je izazvalo glasne kritike branitelja prava na slobodu govora.
A da pretjerana reakcija na novozelandsku tragediju nije ograničena na tu zemlju, potvrđuje i vijest da je predavanje ateističkog aktivista iranskog podrijetla Armina Navabija u kanadskom Calgaryju otkazano zbog "osjetljivosti" njegovog predavanja nakon terorističkog napada. Liberalni muslimanski aktivist i autor iz Velike Britanije, Maajid Nawaz, komentirao je ovu vijest na Twitteru: "Ovo postaje smijeno. Bivi muslimani su najranjivija manjina unutar naih manjinskih zajednica. Onima koji su otkazali ovo predavanje zbog napada na Novom Zelandu: istrolao vas je terorist. Idući put kad ISIS napadne, hoćete li isto tako otkazati predavanje o vanjskoj politici?", zapitao se Nawaz.
Jo jedan slučaj koji pokazuje zabrinjavajući trend je odluka Twittera da blokira račun ateističke aktivistkinje i bive muslimanke Zare Kay, i to zbog njenog tvita u kojem poručuje određenom tviterau da će "ostaviti islam na miru kad islamisti poput njega prestanu pokuavati ubiti nju i ljude poput nje, kad ene ne budu podčinjene, a gejevi ne budu kanjavani zbog ljubavi".
If a lapsed Catholic or ex-Mormon woman wrote this about her former faith, sheâd get a book deal & TV series.
When an ex-Muslim woman does itâsheâs banned?
This double standard for secular women of the Muslim world is bigotry, @Twitter.
"Da je ovo napisala biva katolkinja ili mormonka o svojoj bivoj vjeri, dobila bi ugovor za knjigu i TV-seriju. Kad to napravi biva muslimanka, blokirana je? Ovaj dvostruki standard za sekularne ene muslimanskog svijeta je ovinizam"; poručio je jo jedan bivi musliman i ateist, pakistanski Kanađanin Ali Rizvi. Zapadni aktivisti, ali i političari, koji u borbi protiv nesnoljivosti, mrnje i antimuslimanskog ekstremizma odlaze u drugu krajnost podilaenja islamistima i cenzuriranja kritike islama, trebali bi obratiti panju na upozorenja ovih liberalnih i bivih muslimana.