TUZLARIJE - VIJESTI 21.11.2007. Broj citanja: 404 Manifestacija 100 godina od rođenja akademika Ismeta Mujezinovića
Međunarodna galerija portreta i Općina Tuzla u periodu od 1. do 3. decembra organizuju manifestaciju Stotinu godina od rođenja akademika Ismeta Mujezinovića, kao spomen na ovog velikog slikara koji je rođen u Tuzli, gdje je stvarao svoja najveća djela.
Meša i Darka |
U subotu, 1. decembra, bit će upriličena Svečana akademija sa početkom u 19.00 sati u velikoj Sali Bosanskog kulturnog centra Tuzla . Kako je planirano na svečanoj akademiji posvećenoj akademiku Ismetu Mujezinoviću obratit će se gradonačelnik Tuzle Jasmin Imamović, te Oskar Danon, istaknuti kompozitor i dirigent koji je veliki dio svoje karijere, kao i angažman vezao za Bosnu i Hercegovinu. Nakon toga nastupit će Sarajevska filharmonija.
Drugog i trećeg decembra posjetitelji će moći pogledati izložbu Ismet i njegovi đaci, kao i Lik Ismeta Mujezinovića u djelima likovnih umjetnika u Međunarodnoj galeriji portreta Tuzla i Međunarodnom ateljeu Ismet Mujezinović sa početkom u 19.00 sati. Također, 2. decembra bit će otvorena druga stalna postavka djela Ismeta Mujezinovića.
Prisustvo ovoj manifestaciji već su potvrdili brojni gosti iz svijeta umjetnosti i kulture iz cijeloga Regiona. Učešće u obilježavanju Stogodišnjice rođenja velikog bosanskohercegovačkog slikara uzele su osnovne i srednje škole iz Tuzle.
Pokrovitelj manifestacije je Kabinet gradonačelnika Tuzle Jasmina Imamovića. Svi građani su pozvani da budu gosti Manifestacije i domaćini brojnim gostima.
Život i djelo
Akademik Ismet Mujezinović (1907- 1984.)Ismet Mujezinović jedan je od najvećih bosanskohercegovačkih slikara.
Rođen je 2. decembra 1907. u Tuzli. Iza sebe je ostavio izuzetne crteže, akvarele, grafike i platna, nastala u periodu od 1925. do kraja osme decenije 20. stoljeća.
Od trenutka kada je ušao u umjetnički život pa do kraja njegovog života smijenila su se tri različita razdoblja naše novije historije kojima odgovaraju tri jasna perioda i opusa Ismeta Mujezinovića: prvi – koji traje od prve samostalne izložbe 1926. godine do 1941. pun promjena, sazrijevanja, djelovanja na više područja, period humanističkog i ideološkog opredjeljenja i najzad, sjajnog kolorističkog procvata koji se završava 1941. godine, izbijanjem rata; zatim ratni, koji traje četiri godine. I treći, poslijeratni, period velikih poduhvata, ciklusa, široke društvene afirmacije, period plodnih godina rada.
Nerijetko se kao prva i značajna djela Ismeta Mujezinovića pominju portreti seljaka, staraca, slikani pastelom, sada rasuti po privatnim zbirkama pa i muzejima i galerijama. U oktobru 1926. priređuje prvu samostalnu izložbu u Sarajevu.
Prvu značajnu cjelinu slika, s historijsko-kritičkog aspekta, sačinjavaju platna naslikana u tada aktuelnoj konstruktivnoj formi, a među ovim ono najbolje u okviru takvog shvatanja Mujezinović je postigao na portretima porodice Čaldarović, slikanim 1927. godine za vrijeme ljetnih ferija u Bijeljini.
Dvije godine boravka u Parizu, od 1931. do 1933, ne mogu se pratiti na uobičajen način iako je Mujezinović tada, kao i prije i kasnije, bio veoma produktivan. Nije mnogo slikao. Proširio je svoje interesovanje na druge oblasti naročito na književnost, pozorište i film, studirao historiju umjetnosti...
Prije povratka u Sarajevo, gdje će se konačno nastaniti od 1936. godine, Mujezinović se zadržava u Zagrebu, na Akademiji 1933. i u Splitu 1935.
Tokom desetak godina djelovanja, kretanja i traganja od Pariza, Zagreba, Bijeljine, Splita, Gradca, Tuzle, Beograda do Sarajeva i odlaska u NOR, Mujezinović je u tom periodu stvorio dvije jasne cjeline: jednu čine brojni crteži izrazitog kvaliteta i aktuelnosti, a drugu slike nastale iz potrebe da se zadovolje mecene, klijentela, sredina i ublaže sopstvene materijalne potrebe.
U predratnom opusu, javlja se treća linija u njegovom slikarstvu. To je bio poetski realizam, pa intimizam i kolorizam koji prosto rastapaju socijalnu i idejnu sadržinu dovodeći do čistog kolorističkog slikarstva, ne promjenom stava, koliko nekim dualističkim procesom do smjene angažovane umjetnosti, umjetnošću boje, - do l’art pour l’arta.
Prve slike iz rane 1945. najčešće s temom zbjega slikane su nekom svježom zelenom gamom u neoromantičnom duhu koji podsjeća na predratne slike. Na prvim izložbama ULUBiH-a, njegovi crteži, studije i slike privlače najveću pažnju. Ali, bilo je i kritika. Mujezinoviću su zamjerili, nasuprot ostalim, da slika “jakim bojama”, u živom koloritu.
Od 1947. godine usredsredio se na jednu veliku temu: Prelaz preko Neretve, kojoj će sve ostalo biti podređeno.
Završavajući veliki ciklus Prelaz preko Neretve sa još jednom isto tako velikom slikom Ustanka, Mujezinović je završavao i svoj boravak u Sarajevu koje napušta 1953. i preseljava se u rodnu Tuzlu.
U susretu sa ljudima, rudarima, prateći život grada, na ulici, u Husinu, na pijaci, šaroliki a opet obični svijet, umjetnik se vraća zaboravljenom, razabiranju i prepoznavanju onih slika i zvukova koji su ga podsjećali na djetinjstvo. Nema područja u kojem nije izrazio svoj ogromni talenat.
Nema vremena u kojem nije bio, niti će doći vrijeme u kojem će prestati biti. |
Korištena literatura
Ismet Mujezinović, serija likovne monografije, Ljubljana 1985. i Ismet Mujezinović i Meša Selimović, spomenici, znakovi ljudskog trajanja, Tuzla 1999.
BMG je oficijelna PR agencija Manifestacije Stotinu godina od rođenja akademika Ismeta Mujezinovića od 1-3. decembra 2007.
(tuzlarije.net - S.M.)
|